Delen
Verslag

2019 - Elzas & Vogezen

Paasvakantie

Ondertussen naar goede gewoonte, trekken we er tijdens de Paasvakantie voor het eerst van het jaar op uit met de mobilhome. En ook het feit dat het gewoon met ons tweetjes zonder de kinderen is, wordt stilaan een gewoonte. Jonas en Lisa blijven thuis (om te studeren :-)).

Een tijdje geleden hadden we het Lake District (Engeland) vooropgesteld als reisbestemming voor deze Paasvakantie. Maar door de aanhoudende problemen met de Brexit – die net op het moment van onze trip tot een definitieve beslissing zou moeten leiden – hebben we dat plan laten varen. Stel je voor dat we plots met vervelende grenscontroles of blokkades te maken zouden hebben … Dan liever nu een andere reisbestemming. Het Lake District loopt niet weg en zal hopelijk wel nog eens onze reisdoel kunnen zijn.

Onze daaropvolgende keuze was Bretagne en we hadden reeds een vrij gedetailleerd verloop van deze reis uitgestippeld, maar de weersvoorspellingen hebben ons hier van gedacht doen veranderen. De verwachtingen waren aan de Bretoense kust duidelijk minder goed dan op andere plaatsen in Europa. En zo hebben we de dag voor ons vertrek alsnog beslist om er een weekje Vogezen van te maken. Dit zien we als één van de voordelen van reizen met de mobilhome: we kunnen tot het laatste moment beslissen waar we heen gaan. En aangezien we meestal wel een aantal reisbestemmingen in ruwe of gedetailleerde vorm hebben voorbereid, zijn we op dat vlak heel flexiebel en kan de weersvoorspelling gemakkelijk onze reisrichting mee bepalen. In dit geval richting Elzas en Vogezen.

10.04.2019 - Heenreis

Het was vandaag nog een werkdag waardoor we pas laat kunnen vertrekken. We eten nog allen samen en rond 19u stappen we met ons tweetjes in de mobilhome voor een rit van ongeveer 500 kilometer. Die zullen we vanavond niet meer volledig kunnen afleggen maar dat maakt niet echt uit. Onze slaapplaats is waar we stoppen, zo gemakkelijk is het. We besluiten tot voorbij Luxemburg-stad te rijden, zodat we morgenvroeg geen last hebben van een eventuele ochtendspits richting Luxemburg. We overnachten op ‘Aire de Berchem’.

11.04.2019 - Trois Epis - Niedermorschwihr

We hebben lekker geslapen. Na het ontbijt vervolgen we onze weg naar de Vogezen. Onze eerste bestemming is Trois Epis. We stellen vast dat we er goed aan gedaan hebben om gisterenavond tot voorbij Luxemburg-stad te rijden om file te vermijden. In de andere richting is het immers zeer druk verkeer en een lange file om Luxemburg binnen te rijden. In onze richting gaat het gelukkig vlot. Het zonnetje is van de partij, dus het is leuk en ontspannend rijden.

Tegen de middag staan we op een zeer ruime (camper)parking in Trois Epis. Nadat we gegeten hebben, besluiten we nog een fikse wandeling te maken. Er rest immers nog teveel van de dag om er niks mee te doen en Trois Epis zelf is geen dorpje waar je je kan bezig houden … eerlijk gezegd: er is geen lor te zien :-). Het is nog vrij zonnig, wel wat mistig en vrij fris (10 °C). Met dat frisse weer zullen we de komende dagen blijvend rekening moeten houden. De voorspellingen geven nog lagere temperaturen en zelfs sneeuw tijdens het weekend. Met de zomerbanden op onze 3,5-tonner, staan we op dat moment liefst in het dal van de Elzas dan bovenop de ‘ballons’ van de Vogezen.

12.04.2019 - Lac Blanc & Gazon du Faing

We hebben goed en zeer rustig geslapen op de (camper)parking van Trois Epis. Bij de lokale bakker (wat op een ziekenhuis en enkele hotels na zowat de enige economische activiteit in dit dorp lijkt te zijn), haal ik een broodje en croissants. Het is best wel koud (2°C) en met de sneeuw-voorspelling voor morgen en overmorgen, besluiten we er vandaag zeker nog van te profiteren voor een wandeling over de Vogezen-toppen. Na het ontbijt rijden we richting ‘Route des Crêtes’, de weg waarlangs de meeste toppen (of ‘ballons’ zoals ze hier zeggen) van de Vogezen liggen. Ter hoogt van het Lac Blanc is de weg echter afgezet en kunnen we niet verder stijgen. Het is onduidelijk of het omwille van wegenwerken is, of nog omwille van de sneeuw. We vermoeden het eerste, al lezen we achteraf in één van de wandelgidsen dat de ‘Route des Crêtes’ niet sneeuwvrij wordt gemaakt om er tijdens de winter op te kunnen langlaufen … Hoe dan ook: het dwarsboomt onze plannen.

Er zit dan niks anders op dan aan het Lac Blanc te parkeren om van daaruit een deel van de oorspronkelijk geplande route te stappen. We worden al snel met sneeuw geconfronteerd en het pad dat naar de bekende rotsformatie boven Lac Blanc loopt, is op bepaalde punten zelfs gevaarlijk omwille van het vele ijs en bevroren rotsen waar we met handen- en voetenwerk over moeten. Maar toegegeven, de sneeuwvelden maken de wandeling dan weer tot iets uniek.

Wanneer we terug aan de mobilhome zijn, overwegen we een aantal mogelijkheden in de lager gelegen Elzasser wijnstreek. Onze keuze valt al vrij snel op Kayserberg waar we van een vorige trip weten dat er een heel ruime en verzorgde camperplaats is.

13.04.2019 - Eguisheim - De kastelen boven Eguisheim

Het is rustig ontwaken op de camperplaats in Kaysersberg. De zon doet moeite maar breekt niet echt door en het is best wel koud. Tijdens deze reis hebben we al veelvuldig gebruik moeten maken van onze verwarming (die het tot aangename temperaturen in de mobilhome brengt).

Ons doel van vandaag is een bezoek aan Eguisheim met een wandeling door de wijngaarden. Wanneer we daar aankomen, vinden we er een volledig vernieuwde en ruime parking met een afzonderlijke (betalende) zone voor campers met elektriciteit per staplaats. Super! Hier zullen we zeker een nachtje blijven staan.

Na een bezoek aan de mooie, historische stadskern van Eguisheim, gaat het door de wijngaarden naar Overmorschwihr … een mondvol voor een dorpje dat eerlijk gezegd niet veel voorstelt. We stappen dus snel verder door. Het weer wordt ook grijzer en wanneer er bijkomend ook een wind opsteekt, is het ijzig koud (de weerapp spreekt van een gevoelstemperatuur van 1°C). Wanneer we boven Eguisheim aan de ruïnes van de “3 chateaus” staan, valt er zelfs smeltende sneeuw. Tijdens onze afdaling naar Eguisheim blijft het nog vrij droog, maar eens we terug in het dorp zijn, slaat het weer echt om. We doen nog wat inkopen (brood en koekjes) en tegen dat we aan de mobilhome zijn begint het te regen (voor de rest van de namiddag en avond).

14.04.2019 - Turckheim

Wanneer we opstaan op de camperparking in Eguisheim, zien we voor ons in een kleine wijngaard het samentroepen van zo’n 10-tal ooievaars. Bizar. De vogels zijn wel alomtegenwoordig in de Elzas en in de meeste dorpen zijn er nesten voorzien op de hoogste punten van kerken en torentjes, maar wat ze hier massaal tussen de wijnranken lopen te doen, kunnen we niet direkt achterhalen (maar dat denken zij wellicht ook van ons ... wij wandelen daar ook best graag tussen :-)).

Vandaag wordt een echte regendag voorspeld, al lijkt dat rond 9u precies nog mee te vallen. Onze plannen voor een reeks van wandelingen op de Vogezentoppen hebben we al eerder opgeborgen. Gisteren en vandaag is daar sneeuw gevallen en een blik op de webcams ter plaatse bewijst dat. Het is ijzig koud, dus gevallen sneeuw is niet meteen weggesmolten. We zien wel of we eventueel morgen of overmorgen nog die richting nog eens kunnen uitgaan, maar vandaag blijven we in de lager gelegen Elzasser wijnstreek. We steken snel een korte wandeling in Turckheim in elkaar. Vijftien minuten later staan we op een ruime camperparking langs het station van Turckheim. Rond 10u zijn we op stap. Goed ingeduffeld. De zon doet af en toe wat moeite en bij momenten denken we … of hopen we … dat de weersvoorspelling niet zal kloppen … maar uiteindelijk trekt het toch meer en meer dicht. Rond 12u30 schuiven we onze beentjes onder tafel in een pizzeriaatje in Turckheim. We hebben er toch een mooie wandeling op zitten … nu mag het beginnen regenen (en zo geschiedde :-)). De rest van de namiddag brengen we ‘lazy’ door in de mobilhome, o.m. luisterend naar het radioverslag van Parijs-Roubaix (gewonnen door Philippe Gilbert).

Morgen hopelijk beter weer. In dat geval denken we er toch aan richting Vogezen te rijden. Misschien niet tot de hoogste toppen (want met onze zomerbanden en logge 3,5 ton willen we onder geen beding in sneeuw of ijs op de baan terecht komen). We zien wel.

15.04.2019 - Le Tanet

Het belooft een zonnige dag te worden. Zoals we gisteren hadden afgesproken gaan we dan toch eens terug richting de Vogezen-toppen. Alleen blijft de schrik er wat inzitten om helemaal met onze zomerbanden tot bovenaan ‘Route des Crêtes’ te rijden. Daarom hebben we een alternatieve tocht naar Le Tanet uitgestippeld die we vanuit een lager gelegen parking (op zo’n 800 m hoogte) kunnen aanvangen. De 'prijs' die we daarvoor betalen is dat we wat langer door de bossen moeten stappen vooraleer we beloond worden met uitzichten. Die uitzichten zijn bij aanvang nog behoorlijk in mist en wolken gehuld. Maar naarmate de dag vordert, trekt het meer open. Het blijft echter ijzig koud en naast een muts, vormen de kap van de fleece én daarboven op de kap van de jas, geen overbodige luxe. De sneeuw die we vanaf zo’n 1.100 m gevreesd hadden, is ook effectief van de partij. Niet constant, maar wel vaak op de wandelpaden tussen de bomen en sparren (waar de zon haar smeltwerk nog niet heeft kunnen verrichten). Het maakt het wandelen tegelijk lastiger én mooier. Op het hoogste punt (Le Tanet, 1.300 m) ligt quasi geen sneeuw meer, maar staat wel een ijzige wind, waardoor het vandaag geen plek is om rustig bij een picknick van het 360°-uitzicht te genieten. Maar het moet gezegd: wel een mooie plek en het is de moeite waard geweest om ondanks de sneeuw toch vandaag naar hier te komen.

De afdaling gaat deels over skigebied om dan opnieuw de bossen in te duiken.

We rijden na de wandeling terug naar lagergelegen gebied en aangezien we op camperparking in Kaysersberg alles bij de hand hebben, gaan we opnieuw die richting uit. ’s Avonds eten we er nog bijzonder lekker in restaurant ‘du Chateau’.

16.04.2019 - Kaysersberg - Kienzheim

Vandaag wordt vanaf de middag regen voorspeld. Op hoogte zal het zelfs de hele dag mistig en regenachtig zijn. We kieren daarom voor een lagergelegen uitstap vanuit Kaysersberg, waar we overnacht hebben. Het gaat richting Kienzheim. We starten er al vroeg aan. Nadat ik naar de lokale bakker stokbrood en croissants ben gaan halen en we ontbeten hebben, trekken we er onmiddellijk op uit. Als een van de eersten, zo blijkt, want in Kaysersberg is het nog bijzonder rustig. Datzelfde geldt voor de wijngaarden tussen en boven Kaysersberg en Kienzheim. Nog geen wandelaars te bespeuren. Anderzijds is m’n wel hard in de wijngaarden aan het werken: nieuwe draden spannen, ploegen, bemesten, …

Het zonnetje is lekker van de partij, maar zoals voorspeld komen wolken langzaam aan opzetten en wanneer we rond 12u terug in Kaysersberg arriveren, lijkt het erop dat we het beste van de dag hebben gehad. Het is ondertussen bijzonder druk geworden in het dorp. Kwestie van snel een goed plekje op een verwarmd terras te zoeken voor een middagmaal. We gaan voor de lokale specialiteit ‘tarte flambée’. Lekker.

Onze vakantie zit er ondertussen zo goed als op. We besluiten nog wat wijn in te kopen en rijden naar Hunawhir, waar we in de ‘Cave Vinicole de Hunawihr’ een aantal flessen Gewurztraminer en Muscat aankopen. Het is op dat moment 14u30 en we vatten de trip naar huis aan. Het begint behoorlijk te regenen en dat zal niet stoppen tot ongeveer zo’n 150 km van huis. Daar slaat het weer plots om en trekt het open. Wegenwerken op de Brussels ring leveren wat vertraging op, maar iets voor 22u zijn we thuis. Het was een koude vakantieweek waarin we onze plannen voor Vogezenwandeling best wel wat hebben moeten bijsturen omwille van het weer, maar desalniettemin een mooie trip en altijd leuk om er eens op uit te zijn :-).

2019 - Elzas & Vogezen

Wandelbeschrijvingen

Hieronder staan de linken naar de details van de wandelingen en uitstappen die we tijdens deze reis maakten.

Foto's

Hieronder staan rechtstreekse linken naar de foto's van de wandelingen en uitstappen.

Gebiedsbeschrijving

Hieronder staan de linken naar de gebieden/streken die we tijdens deze reis bezochten.

Map

Op de map staan de plaatsen/wandelingen aangeduid die we in deze streek (en omgeving) maakten. Op de iconen kan verder worden doorgeklikt naar meer details rond de bijbehorende activiteit.